Skip to main content

6 τεχνικές της κινηματογραφική εικόνας

Tο κάδρο είναι το στήσιμο του σκηνικού, δηλαδή των αντικειμένων και των ανθρώπων με αποτέλεσμα όταν περνάει ο φακός, να καθορίζουν την πραγματικότητα.

Tο πλάνο, δηλαδή όσα παρουσιάζονται από την ώρα που αρχίζει να καταγράφει η μηχανή ως το τέλος. Υπάρχουν διάφορα διαφορετικά πλάνα:

    πολύ γενικό πλάνο: μεγάλη απόσταση από το αντικείμενο, έμφαση στο φόντο/χώρο

    γενικό πλάνο: δίνει περισσότερη έμφαση σε ένα αντικείμενο/άνθρωπο, ταυτόχρονα παρουσιάζεται και        το περιβάλλον και συνήθως μεταφέρει κάποιο συναίσθημα

Ο φωτισμός έχει έναν καθοριστικό ρόλο όχι μόνο στην ατμόσφαιρα του έργου, αλλά και στην εκφραστικότητα της εικόνας π.χ. ένας φωτισμός από κάτω, παραμορφώνει το πρόσωπο του ηθοποιού, κάτι που χρησιμοποιείται πολλές φορές στις ταινίες τρόμου.

Τα σκηνικά περιέχουν υπάρχοντες ή κατασκευασμένους χώρους, δηλαδή στούντιο. Τα σκηνικά διαμορφώνουν το περιβάλλον της ταινίας, αποδίδοντας έτσι την εποχή στην οποία βρίσκεται. Μερικές φορές τα αντικείμενα μπορούν να παίξουν σημαντικό ρόλο, αφού μερικές φορές χρησιμοποιούνται από τους χαρακτήρες.

Παρομοίως με τα σκηνικά, τα κουστούμια και το μέικ απ, συμβάλλουν στην παρουσίαση του χρονικού πλαισίου της ταινίας. Επιπρόσθετα, το στυλ των ρούχων φανερώνει και την προσωπικότητα του χαρακτήρα.

Η γωνία λήψης είναι ένα σημαντικό κομμάτι της προβολής ενός πλάνου. Συνεισφέρει στο συναίσθημα που νιώθει ο θεατής για έναν χαρακτήρα/αντικείμενο π.χ. όταν η γωνία λήψης προβάλλει έναν χαρακτήρα από ψηλά, το άτομο φαίνεται κάπως αθώο και αδύναμο, ενώ όταν η προβολή γίνεται από πιο χαμηλά, το πρόσωπο που βρίσκεται στο πλάνο εμφανίζεται παντοδύναμο και συντριπτικό. 

Comments

Popular posts from this blog

Η Διαχρονικότητα του "Η Τιμή και το Χρήμα"

Χάρης Μπακιρτζής Κ. Χαραλάμπους Ελληνικά 12 4/1/2021 Σε ένα δοκίμιο εξηγήστε το συνεχές ενδιαφέρον για το έργο Η Τιμή και το Χρήμα σε διαφορετικό πλαίσιο και χρόνο. Βεβαιωθείτε ότι υποστηρίζετε τα επιχειρήματά σας με αναφορές στα εκφραστικά μέσα που χρησιμοποιεί ο συγγραφέας. Σελίδες 30-31 Το μυθιστόρημα του Κωσταντίνου Θεοτόκη Η Τιμή και το Χρήμα, με τη πρώτη του έκδοση το 1914, περιείχε θέματα μοναδικά για την εποχή του.  Ένα από τα κεντρικά θέματα,  είναι η κατώτερη θέση της γυναίκας και η εκμετάλλευση  της, κάτι το οποίο κριτικάρει ο αφηγητής.  Ο λόγος για τον οποίον το θέμα είναι τόσο σημαντικό για το βιβλίο, είναι γιατί έχει να κάνει με ένα διαχρονικό ζήτημα που υπάρχει εδώ και δεκαετίες, κάτι που του δίνει τη διαχρονική του αξία. Το θέμα παρουσιάζεται κυρίως μέσα από την πλούσια χαρακτηρολογία της ιστορίας, με χαρακτήρες σαν την Ρήνη να συμβολίζει τα νέα ήθη, της αυτόνομης και ανεξάρτητης γυναίκας και τον Σπύρο να συμβολίζει τα παλιά, παραδοσιακά ήθη.  ...

Η καταπίεση της κατοχής στο διήγημα "Τα Σκυλιά του Σέιχ-Σου"

            Στις τελευταία μιάμιση σελίδες του διηγήματος «Τα Σκυλιά του Σέιχ-Σου», συνεχίζει να είναι παρόν το κύριο θέμα του κειμένου, η κατοχή. Πιο συγκεκριμένα, η περίοδος στην οποία έχει τοποθετηθεί το διήγημα, είναι στην κατοχή της Ελλάδας από την στρατιωτική και δικτατορική Χούντα. Πιο συγκεκριμένα, μέσα από την αφήγηση ενός περιστατικού από το κεντρικό πρόσωπο του διηγήματος, ο αναγνώστης δημιουργεί μία ιδέα στο νου του για την καταπίεση των Ελλήνων στη διάρκεια αυτής της περιόδου.             Στο τελευταίο κομμάτι του διηγήματος, ο αφηγητής επιστρέφει στο παρόν του, δηλαδή στην περίοδο της Χούντας. Αφηγείται μία φορά όταν αποφάσισε να ξαναπάει στο βουνό, αλλά εκεί συνάντησε μία ομάδα πάνοπλων αντρών που έκαναν περιπολία. Ο ένας είπε στον αφηγητή « Verboten », δηλαδή «απαγορεύεται» στα Γερμανικά. Στη συνέχεια, ο αφηγητής εκφράζει...

Οι πληγές και το αντίκτυπο του Εμφύλιου Πολέμου στην Ελληνική κοινωνία - "Ο Θείος Βαγγέλης" του Γιώργου Ιωάννου

 Στο απόσπασμα του, ο Γιώργος Ιωάννου στρέφεται προς μία καταστροφική περίοδο για την Ελλάδα, αμέσως μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Κατά την περίοδο αυτή διαδραματίστηκε η Ελληνική Εμφύλια διαμάχη ανάμεσα στον Ελληνικό Βασιλικό στρατό, και τους υποστηριχτές του Κουμμουνιστικού κόμματος. Πιο συγκεκριμένα, το διήγημα ακολουθεί την ιστορία του «Θείου Βαγγέλη», την οποία αφηγείται ο Ιωάννου μέσα από την οπτική γωνία των ανιψιών του.             Στο διήγημα, ο Θείος Βαγγέλης, είναι ένας εκφωνητής επικήδειων λόγων για τους νεκρούς στρατιώτες. Κατά τη διάρκεια του Εμφύλιου πολέμου, μίλησε για πολλούς ανθρώπους που πέθαναν, είτε πολεμώντας είτε όχι. Οι θάνατοι που έζησε και οι νεκροί για τους οποίους μίλησε, ήταν τόσοι πολλοί που σιγά σιγά ο θάνατος άρχισε να χάνει τη σημασία του. Ο Θείος Βαγγέλης είχε γίνει απαθής και ο θάνατος γύρω του δεν τον επηρέαζε πια. Με αυτή την πτυχή της ιστορίας, ο συγγραφέας παρουσιάζει...