Skip to main content

Το πλαίσιο μιας γελοιογραφίας

       Εδώ και δεκαετίες, γελοιογράφοι χρησιμοποιούν σύμβολα για να δημιουργήσουν σκίτσα πολιτικής ή κοινωνικής σάτιρας. Όμως, πολλές φορές τα σύμβολα αυτά συμπεριλαμβάνουν παραπομπές σε πολιτιστικά και ιστορικά πλαίσια, είτε είναι γνωστά είτε όχι. Για αυτό το λόγο, είναι αρκετά σημαντικό ο αναγνώστης να γνωρίζει τα πολιτιστικά και ιστορικά θέματα, για μία πλήρη κατανόηση της γελοιογραφίας.
Για παράδειγμα, το σκίτσο «Προς το Δημοψήφισμα του Βαγγέλη Παυλίδη, είναι ένα παράδειγμα γελοιογραφίας που απαιτεί την γνώση του πλαισίου. Η γελοιογραφία απεικονίζει έναν τσολιά, κάτι που συμβολίζει την πιο παλιά Ελλάδα, να κρατάει ένα κομμάτι χαρτί με την λέξη «όχι», περπατώντας μέσα από μία βροχή από «ναι». Για την διευκόλυνση του αναγνώστη, ο δημιουργός της εικόνας είχε τοποθετήσει τον τίτλο και μία ημερομηνία, έτσι ώστε να μπορέσει να καταλάβει ότι το σκίτσο βρίσκεται στην περίοδο όταν οι Έλληνες ψήφισαν το τέλος της Βασιλείας, δίνοντας την κυβέρνηση στα χέρια τις Χούντας. Όμως, χωρίς αυτές τις πληροφορίες, η κατανόηση του σκίτσου θα ήταν πολύ πιο δύσκολη για τον αναγνώστη, αφού δεν θα είχε ιδέα για πιο γεγονός διαμαρτύρεται ο σκιτσογράφος.
Συμπερασματικά, σε περιπτώσεις που η κατανόηση μιας γελοιογραφίας είναι δύσκολη, η γνώση του πλαισίου του σκίτσου είναι σημαντική επειδή επιτρέπει στον αναγνώστη να αναγνωρίσει τις αναφορές που κάνει ο γελοιογράφος στα γεγονότα της περιόδου της δημιουργίας του σκίτσου.


Comments

Popular posts from this blog

Η Διαχρονικότητα του "Η Τιμή και το Χρήμα"

Χάρης Μπακιρτζής Κ. Χαραλάμπους Ελληνικά 12 4/1/2021 Σε ένα δοκίμιο εξηγήστε το συνεχές ενδιαφέρον για το έργο Η Τιμή και το Χρήμα σε διαφορετικό πλαίσιο και χρόνο. Βεβαιωθείτε ότι υποστηρίζετε τα επιχειρήματά σας με αναφορές στα εκφραστικά μέσα που χρησιμοποιεί ο συγγραφέας. Σελίδες 30-31 Το μυθιστόρημα του Κωσταντίνου Θεοτόκη Η Τιμή και το Χρήμα, με τη πρώτη του έκδοση το 1914, περιείχε θέματα μοναδικά για την εποχή του.  Ένα από τα κεντρικά θέματα,  είναι η κατώτερη θέση της γυναίκας και η εκμετάλλευση  της, κάτι το οποίο κριτικάρει ο αφηγητής.  Ο λόγος για τον οποίον το θέμα είναι τόσο σημαντικό για το βιβλίο, είναι γιατί έχει να κάνει με ένα διαχρονικό ζήτημα που υπάρχει εδώ και δεκαετίες, κάτι που του δίνει τη διαχρονική του αξία. Το θέμα παρουσιάζεται κυρίως μέσα από την πλούσια χαρακτηρολογία της ιστορίας, με χαρακτήρες σαν την Ρήνη να συμβολίζει τα νέα ήθη, της αυτόνομης και ανεξάρτητης γυναίκας και τον Σπύρο να συμβολίζει τα παλιά, παραδοσιακά ήθη.  ...

Η καταπίεση της κατοχής στο διήγημα "Τα Σκυλιά του Σέιχ-Σου"

            Στις τελευταία μιάμιση σελίδες του διηγήματος «Τα Σκυλιά του Σέιχ-Σου», συνεχίζει να είναι παρόν το κύριο θέμα του κειμένου, η κατοχή. Πιο συγκεκριμένα, η περίοδος στην οποία έχει τοποθετηθεί το διήγημα, είναι στην κατοχή της Ελλάδας από την στρατιωτική και δικτατορική Χούντα. Πιο συγκεκριμένα, μέσα από την αφήγηση ενός περιστατικού από το κεντρικό πρόσωπο του διηγήματος, ο αναγνώστης δημιουργεί μία ιδέα στο νου του για την καταπίεση των Ελλήνων στη διάρκεια αυτής της περιόδου.             Στο τελευταίο κομμάτι του διηγήματος, ο αφηγητής επιστρέφει στο παρόν του, δηλαδή στην περίοδο της Χούντας. Αφηγείται μία φορά όταν αποφάσισε να ξαναπάει στο βουνό, αλλά εκεί συνάντησε μία ομάδα πάνοπλων αντρών που έκαναν περιπολία. Ο ένας είπε στον αφηγητή « Verboten », δηλαδή «απαγορεύεται» στα Γερμανικά. Στη συνέχεια, ο αφηγητής εκφράζει...

Οι πληγές και το αντίκτυπο του Εμφύλιου Πολέμου στην Ελληνική κοινωνία - "Ο Θείος Βαγγέλης" του Γιώργου Ιωάννου

 Στο απόσπασμα του, ο Γιώργος Ιωάννου στρέφεται προς μία καταστροφική περίοδο για την Ελλάδα, αμέσως μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Κατά την περίοδο αυτή διαδραματίστηκε η Ελληνική Εμφύλια διαμάχη ανάμεσα στον Ελληνικό Βασιλικό στρατό, και τους υποστηριχτές του Κουμμουνιστικού κόμματος. Πιο συγκεκριμένα, το διήγημα ακολουθεί την ιστορία του «Θείου Βαγγέλη», την οποία αφηγείται ο Ιωάννου μέσα από την οπτική γωνία των ανιψιών του.             Στο διήγημα, ο Θείος Βαγγέλης, είναι ένας εκφωνητής επικήδειων λόγων για τους νεκρούς στρατιώτες. Κατά τη διάρκεια του Εμφύλιου πολέμου, μίλησε για πολλούς ανθρώπους που πέθαναν, είτε πολεμώντας είτε όχι. Οι θάνατοι που έζησε και οι νεκροί για τους οποίους μίλησε, ήταν τόσοι πολλοί που σιγά σιγά ο θάνατος άρχισε να χάνει τη σημασία του. Ο Θείος Βαγγέλης είχε γίνει απαθής και ο θάνατος γύρω του δεν τον επηρέαζε πια. Με αυτή την πτυχή της ιστορίας, ο συγγραφέας παρουσιάζει...